Inato
Inato biedt inzichten, antwoorden
en oplossingen op
financieel, administratief, bedrijfsmatig, gedrags- en organisatorisch
vlak. De
werkwijze is concreet, kwantitatief en toegankelijk, en houdt zowel
rekening met de 'harde' (cijfers) als de 'zachte' kant van
organisaties: mensen, gedrag en cultuur. Inato richt zich met name op
non-profit organisaties, maar heeft ook ervaring in de profitsector.
Betere kwaliteit, meer tijd, hogere inkomsten
Inato verbetert organisaties of processen waardoor mensen met het verzetten van dezelfde hoeveelheid werk, meer toekomen aan waar het eigenlijk om draait. Dat doe ik onder andere door systemen dienstbaar te laten zijn aan het werk in plaats van andersom. Bijvoorbeeld door administratieve handelingen slimmer te organiseren waardoor hulpverleners meer tijd overhouden voor hun cliënten. Een ander voorbeeld is het ontsluiten van informatie waardoor gegevens die in de organisatie aanwezig zijn, ineens bruikbaar worden. Men weet beter hoe de omgeving eruit ziet, en kan daarmee beter sturen en gerichter werken. Ook vind ik het belangrijk om te zorgen voor een sluitende AO, waardoor mogelijk te genereren inkomsten ook inderdaad worden binnengehaald. Het is zonde om werk wel uit te voeren, of producten wel te leveren, maar vervolgens de inkomsten te laten liggen. Dit komt veel voor.
Eigenlijk hebben organisaties vaak
alles al
in huis.
Mensen hoeven niet helemaal harder of meer te werken. Alleen al door
het
toegenomen overzicht
kan de menskracht gerichter worden ingezet en daardoor wordt de
kwaliteit beter en nemen het werkplezier en het rendement toe.
Daarnaast kan Inato ook losstaande of
incidentele vragen beantwoorden en analyses maken. Bijvoorbeeld een
berekening uitvoeren of een complexe situatie ontrafelen. Er ontstaat
weer
overzicht, of u bent op de juiste weg gezet. Ook als een
bedrijfsonderdeel wat verwaarloosd is, een probleem al lang bestaat, of
als
mensen het zelf niet meer overzien en niet weten hoe het
verder
moet, dan
kan ik ze helpen en dat vind ik nog hartstikke leuk ook.
Inato kijkt breder
"Niets in een organisatie heeft zin behalve in het licht van de onderlinge samenhang" (vrij naar Dobzhansky, 1973).
Organisatieonderdelen
functioneren nooit op zichzelf.
Daarom kijk ik ruimer, betrek ik aspecten die buiten de feitelijke
vraag
vallen. Anders kun je geen kwalitatief goede oplossing bereiken. Zo
heeft het
bijvoorbeeld weinig zin om processen te beschrijven zonder te regelen
dat er
ook volgens die beschrijvingen gewerkt gaat worden (en wat daar dan
allemaal
voor nodig is). Dat klink misschien als een open deur, maar de
voorbeelden zijn
legio waar organisaties hun processen lieten beschrijven en daar
stopten in de
veronderstelling dat het nu geregeld was.
Inato creëert overzicht en logica door de onderlinge samenhang van processen, functies en afdelingen inzichtelijk te maken als een soort “kapstok”. Vanuit dat begrip en inzicht kunnen leiding, besturing en uitvoering in samenhang worden vormgegeven of verbeterd. Het resultaat is een beter functionerende organisatie. Dat uit zich bijvoorbeeld in minder ruis, betere samenwerking, meer kwaliteit en grotere efficiency.
T.
Dobzhansky, 1973. Nothing in biology makes sense except in the light of
evolution, The American Biology Teacher 35: (Maart): 125-129.
Voornaamste producten en diensten
interim controlling Zoekt u een tijdelijke controller? Zowel bij ziektevervanging als voor speciale projecten heeft u aan mij een goede, meer…
management informatie Ik ontwerp en genereer nieuwe (management) informatie, vooral stuurinformatie. meer…
registratie, administratieve organisatie Organisaties leggen allerlei zaken vast. Hoe weet u of dit volledig gebeurt, en juist? En of het simpeler of slimmer kan? Inato beoordeelt de AO, verbetert de doelmatigheid, en meer…
financiële en bedrijfseconomische vraagstukken
Inato maakt
organisatievraagstukken meetbaar en inzichtelijk. Veranderende wet- en
regelgeving, de impact van uw
strategische plannen op uw bedrijfsvoering, of meer…
duurzame implementatie, uitvoeringsdiscipline
Als
u de AO laat verbeteren
of management
informatie laat maken is het zaak dat daar daadwerkelijk en structureel
mee gewerkt wordt - anders bereikt u nog geen kwaliteitsverbetering.
Hoe meer…
audits In
korte tijd doorgrond ik uw organisatie door een audit-achtige
benadering: voornamelijk mensen interviewen en documenten inzien.
Het resultaat is een overall beeld dat meer…